Мої публікації


Застосування тестових технологій на уроках української літератури у форматі підготовки до ЗНО читати далі...

ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ШЛЯХОМ ПОЄДНАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ І ТРАДИЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ


Олена Дарницька,
викладач  І категорії
Державний професійно-технічний навчальний заклад
« Сумське вище професійне училище будівництва і дизайну»


Перед сучасним учителем передусім стоїть завдання -  задіяти в навчанні такі ресурси, які пробуджуватимуть і підтримуватимуть в учнів інтерес до пізнання нового. У цих умовах важливого значення набуває мотивація як важливий компонент освіти. Від мотивації учня залежить його успішність, глибина й міцність знань, бажання і здатність навчатися протягом усього життя. А це важливо, адже, згідно із сучасними дослідженнями, результати діяльності людини тільки на 20% залежать від інтелекту, а на 70-80% — від мотивації.
Висловлюючись метафорично, мотивацію в навчанні ми можемо вважати державою під назвою успіх. Природа успіху така, що, відчувши її солодкий смак один раз, людина прагне повторити це відчуття багатократно.
Успіх у навчанні дарує радість, задоволення, пробуджує інтерес, підвищує самооцінку та створює потужний імпульс до пізнання нового. Тож якщо розглядати питання стратегічно, то мотивація сприяє появі в учня навчальної ініціативи й любові до навчання, спонукає його діяти з максимальною енергією в різних навчальних ситуаціях.
Формування мотивів навчання – це створення у навчальному закладі умов для появи внутрішніх спонукань до навчання, усвідомлення їх учнем і подальший саморозвиток; шлях, який переводить учнів із рівнів негативного та байдужого ставлення до навчання до зрілих форм позитивного ставлення – діючого, усвідомленого, відповідального.
Мотиваційний цикл, який дозволяє вчителю наповнити психологічним змістом кожен етап уроку, має бути таким:
  1. Виникнення мотивації
  2. Підсилення і закріплення мотивації
  3. Мотивація завершення.
Існує багато методів і прийомів, що сприяють підвищенню мотивації. Серед них:
  1. Метод емоційного стимулювання у поєднанні зі словесним методом
Прийоми зацікавлення, здивування:
  • наведення цікавих прикладів, парадоксальних фактів;
  • аналіз уривків із художньої літератури про життя й діяльність видатних науковців і громадських діячів;
  • цікаві аналогії;
  • порівняння наукових і народних тлумачень окремих мовних явищ;
  • створення ситуації новизни, інформування про сучасні наукові дослідження
  1. Навчальні дискусії
Прийом парадоксу
  1. Наочні
Демонстрація
  1. Проблемно-пошукові
  • створення проблемної ситуації (порівняння навчальних об’єктів, виділення суттєвих ознак, групування, класифікація, узагальнення, визначення протиріч тощо);
  • «мозкова атака»;
  • дослідницькі, прикладні, творчі, інформаційні проекти
  1. Практичні
Виконання навчальних завдань (важливо дати учневі алгоритм виконання завдання)
  1. Методи, які стимулюють пізнавальні запитання учнів
Незакінчені завдання, тексти, які спонукають учнів ставити запитання або шукати правильних шляхів виконання; запитання, спрямовані на отримання додаткової інформації
  1. Методи, що стимулюють ініціативу учнів
  • самостійне творче складання завдання;
  • самостійне складання завдань за аналогією на новому змісті;
  • пошук аналогів у повсякденному житті
  1. Методи, що стимулюють ініціативу, яка проявляється під час діяльності
  • прийом навмисних помилок;
  • прийом спільного з учителем пошуку розв’язання проблеми;
  • прийом «лабіринту»;
  • прийом виконання практичних завдань
  1. Методи, що стимулюють колективну ініціативу й спільну діяльність
  • створення ситуації змагання в різних видах діяльності;
  • створення ситуацій, що вимагають допомоги одногрупнику;
  • створення ситуацій, які вимагають критики
Найбільш ефективними є, мабуть, проблемно-пошукові методи. Пізнавальна ситуація ставить учня в умови, коли він, маючи певні знання, приходить до усвідомлення, що цих знань бракує для розв’язання навчальної проблеми. Конфлікт між «знаю» і «не можу виконати»  спонукає учня поглибити свої знання, а отже, внутрішньо мотивує його діяльність.
Проблемні ситуації найдоцільніше застосовувати на етапі актуалізації знань. Наводжу зразки завдань, які можуть мотивувати навчальну діяльність учнів, активізувати їхній  пізнавальний інтерес на різних етапах уроку.
  1. «Переклад» тексту з української мови на …українську.
  • Відредагуйте текст, замінивши, де це можливо, слова іншомовного походження на власне українські.
Парадокси глобалізації не випадково стали предметом гострих дискусій.
Важливо, щоб теоретична рефлексія не заступила собою пошук конкретних маркерів глобалізації, а також індикаторів, зумовлених нею змін, що проявилися, зокрема, у трансформації політичних інститутів, структур, відносин. Ця проблема набуває першочергового значення через те, що вже зараз чітко простежується тенденція до витіснення політики із сфери регулювання соціальних процесів.
  • Відредагуйте текст, замінивши жаргонну лексику на власне українську.
Комп по-тупому завис. Глюк чи полетіла материнка? Добре, якщо перше, бо інакше доведеться викинути до сотні баксів на ремонт. На кого ж наїхати, щоб подивився й не кинув? А то нажене пургу, от і думай, де брати бабки.
  • Відредагуйте текст, замінивши книжну й старослов’янську  лексику на власне українську.
Всього ж паче убогих не забувайте, но єлико могуще по силі кормите, и придайте сироті, и вдовицю оправдите сами, а не вдавайте сильным погубити человіка. Ни права, ни крива не убивайте, ни повелівайте убити єго: аще будеть повиненъ смерти, а душа не погубляйте никакоя же хрестьяны.
                                                              (З Повчання Володимира Мономаха дітям)
Усього ж паче — убогих не забувайте, але, наскільки є змога, по силі годуйте і подавайте сироті, і за вдовицю вступітесь самі, а не давайте сильним погубити людину. Ні правого, ні винного не вбивайте [і] не повелівайте вбити його; якщо [хто] буде достоїн [навіть] смерті, то не погубляйте ніякої душі християнської.
(Переклад Л. Махновця)
  1. «Переклад» тексту, написаного в одному стилі, на «мову» іншого стилю.
Прочитайте й проаналізуйте текст. Ту ж інформацію передайте в художньому стилі.
Уночі та вранці у Києві спостерігатиметься туман. Вітер південний, південно-західний, 5-10 м / с. Температура вночі 2-7 ° тепла, вдень — 10-15 ° тепла ( за інформацією Українського гідрометцентру)
  1. Напишіть письмову роботу (казку, детектив, оповідання) на одну з тем:
  • «Звертання»,  
  • «Історія створення фразеологізму…»
  • «Пропала  буква».
4. Дослідіть, чи є відмінності в мовленні хлопців і дівчат. Свої думки обґрунтуйте.
5. Проаналізуйте повідомлення журналістів на телебаченні. Випишіть допущені ними помилки, класифікуйте їх.
  1. Проаналізуйте мовлення учасників форумів. Запишіть, які зміни відбуваються в мовленні наших сучасників. Із чим це пов’язано? Які наслідки такі зміни можуть мати для мови?
  2. Підготуйте й виголосіть оригінальну промову, уявивши себе:
  • англійською королевою;
  • ведучим шоу «Найрозумніший», «Холостяк»…;
  • учителем української мови;
  • бабусею, що просить милостиню під церквою тощо.
  1. Порівняйте українську мову з англійською, німецькою…Що в граматичній будові української мови є таке, що відрізняє її від інших мов? Заповніть таблицю особливостей рідної мови, наведіть приклади.
Допомогти вчителю налагодити навчальний процес на сучасному рівні може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних комп’ютерних технологій.
Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій навчального призначення відкриває можливості для виходу дидактичних методів на новий якісний рівень застосування й дозволяє, поза іншим, підвищити навчальну мотивацію учнів, знизити їхнє психічне напруження в освітньому процесі, уникнути одноманітності в освітній діяльності. Використання методів комп'ютерного навчання (комп'ютерна гра, комп'ютерне моделювання, розроблення "учнівського портфоліо" в електронному варіанті, комп'ютерні учнівські презентації, комп'ютерні тести) в межах мовної освіти допомагає забезпечити актуальний рівень організації навчально-виховного процесу, що, у свою чергу, позитивно впливає на стимулювання й підтримання в учнів інтересу до навчання.
Педагоги  відзначають високий рівень мотивації учнів до навчання у випадках, коли учням надається можливість за допомогою інформаційних технологій представляти результати цікавого для них навчального проекту, що виконувався під керівництвом викладача. Учителі можуть знайомитися з прикладами мультимедіа-проектів та мультимедіа-уроків на Інтернет-сайтах, де зібрані колекції робіт учнів та методичні розробки вчителів, зокрема:
- підготовка комп’ютерних презентацій за допомогою мультимедіа;
- зйомка і комп’ютерний монтаж відеофільму;·
- створення Інтернет-сайту;
- розробка навчального проекту.
Комп'ютерні технології істотно підсилюють мотивацію до навчання, підвищують рівень індивідуалізації навчання, інтенсифікують процес навчання і т.д.
Практика доводить, що при активному використанні ІКТ досягаються загальні цілі освіти, легше формуються компетенції в області комунікації: вміння збирати факти, їх зіставляти, організовувати, висловлювати свої думки на папері і усно, логічно міркувати, слухати і розуміти усну та письмову мову, відкривати щось нове, робити вибір і приймати рішення.
Застосування новітніх інформаційних технологій в навчальному процесі зумовлено з одного боку, необхідністю підготувати учня до його майбутнього робочого місця, а з іншого – необхідністю більш ефективної передачі знань, що має на меті підвищення рівня якості інформаційної компетентності та компетенції майбутнього працівника.

Немає коментарів:

Дописати коментар